"DE KRACHT VAN HET VERSCHIL"“De Kracht van het Verschil” Voor mij is deze leuze niet alleen maar een mooi concept, het is een werkelijk geleefd en beleefd inzicht dat ik heb mogen opdoen, heb mogen ervaren in de loop van mijn leven. In mijn (vrijwilligers)werk en privé leven ben ik veel verschillende mensen met nog meer verschillende verhalen en ervaringen tegengekomen. Een geschenk waar ik niet licht over denk. Het heeft me geleerd te kijken vanuit andere perspectieven, vanuit andere sociale en maatschappelijke posities, vanuit privileges en stigmatisering. Als we de kracht van het verschil niet zien, niet erkennen, niet willen horen, niet willen voelen, missen we een fundamentele energie, een bron die mensen in hun kracht zet of juist hun kracht ontneemt, die insluit en uitsluit, die motiveert en demotiveert, die sterk maakt, kracht en macht geeft en afbreekt, die opbouwt en die vernietigd. Door ruimte te geven aan deze brede meervoudige diversiteit en deze te leren kennen in al haar kwaliteiten, valkuilen, privileges, uitsluitings- en insluitingsmechanismen, helpt ons om de waarde van de persoon, de sociale groep, het team, de organisatie te herkennen en te erkennen, te bevestigen en te versterken. Onderzoek naar - en aandacht voor de meerwaarde van het verschil, evenals de lastigheden die hierbij optreden binnen organisaties en teams is blijvend noodzakelijk. Het Verschil boeit, bloeit, schuurt, wrijft, leeft, raakt, glanst en wringt. Verschil is er, overal en altijd en juist het benoemen van het verschil kan leiden tot verbinding, soms tot onverwachte verbindingen. Het verschil kan soms echt schuren, zoals in het gesprek dat ik had met een zeer integere weigerambtenaar, of bij het verhaal van de angstige racist, in de liefde van de diepgelovige orthodox, in de confrontatie met de onhandige seksist, bij de roep om hulp van de mishandelende vader. Harmonie is niet vanzelfsprekend.
|
Het werken met het verschil betekent aandacht voor de dynamiek van overeenkomsten en verschillen, gemeenschappelijkheid en tegenstrijdigheid, macht en onmacht, binnen onszelf en binnen onze relationele - , sociaal maatschappelijke - , politieke - , organisatie - en beroepscontext. *Intersectionaliteit is de term die Kimberle Crenshaw ontwikkelde en die Gloria Wekker introduceerde in Nederland, het is de stapeling, een gelaagdheid van identiteiten die elk van ons in zich heeft en die zeker ook een maatschappelijke, politieke betekenis heeft en voorkomt in verscheidene machtsposities en privileges.
|
VOOR MIJN BLOGS, ZIE: WWW.MARTENBOS.WORDPRESS.COM
|