• MARTEN BOS

     

    TRAINING - SUPERVISIE - THERAPIE

    LEZINGEN & DAGVOORZITTER

     

    Gestalt, Systemisch werk en Intersectionaliteit.

    Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid steeds als geïntegreerde grondhouding.

     

    Zie voor meer ook mijn blogs op: www.martenbos.wordpress.com

     

    Training - Supervision - Therapy

    Moderator, Lectures, Publications.

    Based on: Gestalt, Systemic work, Intersectionality & years of broad experience.

     

    Blogs: www.martenbos.wordpress.com

  • broken image

    TWEEDAAGSE

    ‘De Kracht van het Meervoudige Verhaal!'

    19 en 20 APRIL 2024

     

    Onderzoek -, Verdiep -, Bewerk - en neem Regie over de diverse lagen van

    het Meervoudige Verhaal / de Meervoudige Identiteit.


    De eerstvolgende tweedaagse is op 19 en 20 april 2024

    Belangstelling? Stuur een email marten@martenbos.nl
     

     

    De insteek bij deze tweedaagse is om (nog) meer te ontdekken hoe om te gaan met onze krachtige -, soms ondergewaardeerde -, verborgen -, (te)vaak benoemde -, weggestopte -, of misschien juist vaak kwetsbaar openliggende identiteiten?

     

    Ofwel:

    Hoe beheer je jouw energie - en inspiratiebronnen?

    En daarbij ook die van je cliënten, deelnemers, studenten, personeel, collega's, etc..

     

    Door ons (meer) gewaar te zijn van de aanwezige diversiteit aan verhalen, achtergronden en ervaringen, kan helpen deze gezond in te zetten in het persoonlijk en professioneel handelen.

     

    We zijn allemaal veel meer dan dat ene verhaal, die ‘Single Story’

    Inspiratie uit Ted: Chamimanda Ngozi Adichie 'The Danger of a Single Story' (zie: 'grote media' op deze site)

    Onze kracht als totaal, holistisch, relationeel mens kunnen we beter benutten en besturen, als we

    'het spel - / de dans van de identiteiten'

    beter doorhebben en daarmee ook de regie beter in eigen hand kunnen nemen.

    Groeien naar meer 'worden wie je bent!’,

    als professional, als mens, als onderdeel van diverse sociale systemen.


    Uitgaande van minimaal 18 levensgebieden (de A3 diversiteit kaarten) gaan we op onderzoek, vanuit een ervarings-, persoons-, proces- en doelgerichte aanpak.

    In mijn visie is het van belang dat we onze veelheid aan identiteiten (her)kennen en goed beheren, dat we daarbij zelf de regie voeren en die niet aan anderen overlaten.
    ‘De wereld’ loopt vaak maar al te graag weg met 1 stereotype aspect van ons totale zijn. De verleiding is om ons daaraan aan te passen en mee te gaan in deze stereotypering. Aanpassen soms op het pijnlijke af.

    Of dat we ons juist zo verzetten, zodat we enkel lijken te strijden tegen deze stereotypering en op die manier beslist ook niet toekomen ons te ontwikkelen tot wie we echt zijn.
    Om deze intern en extern gestuurde mechanismes goed te doorgronden en echt zelf regie te nemen, gaan we samen op onderzoek uit. Met vragen als: ‘Wat zijn de identiteiten die ik tot mijn beschikking heb?’ ‘Hoe zet ik die krachtig en effectief in?’ ‘Hoe bescherm ik mezelf?" en ook "Hoe kwetsbaar ben ik en wil ik zijn in het tonen van wat ik meer ben dan dat ene zichtbare/bekende verhaal?’

     

    De training is bedoeld voor mensen die toe zijn aan een bredere kijk op wat ze de wereld te bieden hebben, zeker zij die werkzaam zijn op gebied van Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid en in de mens mens beroepen.

    Ook kan het werken om, samen met anderen, weer wat op te laden tegen stereotyperingen en vooroordelen, om tegen bias in te gaan en los te komen van hokjes, die benauwend zijn in plaats van krachtig.

     

    Hoe: Door te onderzoeken welke verhalen, ervaringen, achtergronden, etc. ons maken tot wie we zijn.

    Ontdek en vertel je verhalen en luister naar de verhalen van anderen. In het delen en verdiepen van onze verhalen onderkennen we overeenkomsten en verschillen.

    Dit delen en her/benoemen in een groep kan ons gewaar zijn over onze (on)ontdekte verhalen en onze rijkdom aan identiteiten vergroten en meer hanteerbaar maken.

    Het resultaat is meer regie nemen over wat je wel en niet, waar en wanneer vertelt en voor wie en vooral hoe je jezelf gaat inzetten.

    Ervaar wat je aan verhalen en identiteiten beheert

    De rijkdom die in onze verhalen aanwezig is, maken we zo beter oproepbaar, voelbaar en inzetbaar.
    Dit doen we door ervaringsgerichte oefeningen, reflecties en gesprekken, theoretische ondersteuning en zeker ook momenten van rust, naast momenten van actie.

    (3 P.E punten en uren te verkrijgen voor LVSC en NVAGT)

     

    Deze tweedaagse vindt plaats in groepen van 8 - 12 personen op mooie landelijke locaties, met rust en ruimte voor wandelingen, genieten van - en inspiratie uit de natuur.
    Het is een optie om vooraf een vrijblijvend gesprek te hebben, om samen te zien wat je vraag is en of die past bij dit aanbod.

     

    Kosten: Inclusief eten, koffie, thee en overnachting, 735, - *

    (vroegboekkorting tot eind januari 2024 = 685, -)

    Interesse? marten@martenbos.nl

     

    3 PE punten voor deze tweedaagse

     

    *Moeite met het betalen van de prijs? Er is altijd een oplossing te vinden.

     

  •  

    DE VERDIEPINGSWEEK

    24 - 31 oktober 2024

    Voor de vierde keer organiseren we (Bureau VIE & Marten Bos) weer een week van 

    Inspiratie, Uitwisseling, Coaching, Praktijk, Onderzoek, (Zelf)Reflectie en Ontspanning.

     

    De week vindt plaats in het heerlijke

    EMEL PENSION, Güzelçamlı, Turkije
    Een plaats van grote gast-vrijheid, rust en natuur voor iedereen die ook vrijheid voorstaat.

     

    Doelgroep:

    MENSEN MET ERVARINGSKENNIS, WERKZAAM OP GEBIED VAN DIVERSITEIT, INCLUSIE en GELIJKWAARDIGHEID ofwel: INTERSECTIONALITEIT.

    broken image


    Een week ter ondersteuning, support voor diversiteits- en inclusie professionals, een week om verdere / verdiepende stappen te maken op gebied van persoonlijk en professioneel, intersectioneel werken.
    Gun jezelf als persoon en professional deze week om verder geïnspireerd te raken en samen te werken, te reflecteren, oefenen.

    Vergroot het gewaar zijn van je eigen rijke diversiteit, je betrokkenheid en soms ook blinde vlekken.

    Onderzoek, samen met anderen, je vragen en neem al de eerste stappen.

    Bewerk en onderzoek de casuïstiek uit je praktijk, (her)ontdek het plezier van je inspiratiebron.
    Thema's als: 'hoe verhoud ik me tot de wereld waar polarisatie steeds openlijker aanwezig is en waar diversiteit en inclusie nu een hot item zijn?' 'Hoe toon, benut en werk ik met mijn ervaringsdeskundigheid?'

    'Hoe gaan we om met privileges van mijzelf en anderen?'

     

    Deze week richten we ons op het versterken en uitdiepen van jouw eigen meerdimensionale en gelaagde verhaal:

    Wie, wat ben je en wat drijft je vanuit het diversiteitsperspectief, wat zet je hiervan in op een voor jouw gezonde wijze, in je werk en persoonlijk leven.

    Zeker komt daarbij ook de vraag aan de orde: “hoe blijf ik hierbij geïnspireerd en gezond en welke stappen ga ik daarbij zetten?”
    Individuele Coach gesprekken zijn onderdeel van deze week.

     

    We werken deze week o.a. met de succesvolle methodiek "DE KRACHT VAN HET VERSCHIL" en de Diversiteit Kaarten, gebasseerd op de theorie van de Intersectionaliteit, aangevuld met

    o.a. de Gestalt theorie en het Systemisch werk.
    Deze week biedt voldoende ruimte voor momenten van reflectie, rust en zeker ook om te genieten van de prachtige omgeving en de locatie, het dorp, het eten, de cultuur, de natuur, etc.


    De deelnemers van de afgelopen edities zijn erg enthousiast over de locatie en het programma en de sfeer die in de groep ontstaat. Door de werkwijze van verhalen uitwisselen, bouwen we samen aan een veilige ruimte om te experimenteren en met vragen te komen die je bezig houden op zowel persoonlijk vlak en vanuit je werkgebied.

     

    Waar:

    EMEL PENSION een zeer gast-vrij pension aan de Turkse kust onder Izmir.
    Een echte vrijplaats, met zeer gastvrij vriendelijke personeel, die alles doen om je tot rust te laten komen en je letterlijk en figuurlijk te laten proeven van de gastvrijheid.
    We werken veelal in de prachtig onderhouden tuin met een grote olijfboomgaard.

    Hiermee biedt dit pension alles om er een geslaagde week van te maken. In een paar minuten lopen ben je aan de kust, waar je kunt zwemmen en van heerlijk eten kunt genieten. Ook het dorp zelf biedt mogelijkheden te eten en op maandag een markt die een bezoek meer dan waard is.

     

    Prijs: E , 1950, -

    Vroegboekkorting bij voorinschrijving prijs: E , 1750, - (geldt tot 15 mei 2024!!)
    Inclusief vervoer van en naar vliegveld Izmir, plus elke ochtend een heerlijk uitgebreid ontbijt en in de avond een goed verzorgd diner.
    Er zijn ruime twee persoons kamers met balkon. Bij gebruik door 1 persoon geldt een extra toeslag.
    De prijs is excl. kosten vlucht van en naar Turkije (Izmir) en mogelijke excursies.

    (Over betalingsregelingen is altijd te praten!)

     

    Doelgroep:
    Gepassioneerde mensen met ervaring(sdeskundigheid), actief in werk, of de buurt, of in de organisatie, op het gebied van diversiteit, zoals bijvoorbeeld: trainers, coaches, adviseurs, docenten, etc. Mensen die een slag willen maken in het werken aan inclusie. Mensen die zowel vanuit hun (vrijwilligers)werk als vanuit hun persoon willen kijken wat diversiteit voor hen betekent. Waar hun kracht ligt, waar werkpunten liggen, waar kwetsbaarheden zijn, etc. Hoe daar meer bewust van te worden en mee om te gaan.
    (Ervarings)deskundige inclusie/diversiteit werkers, die geïnspireerd zijn om te werken vanuit het intersectioneel denken. Die, samen met andere ervaren professionals, aan de slag willen aan persoonlijk en professionele aspecten van het intersectioneel denken handelen en voelen.
     

    Dit is dus zeker geen aanbod voor beginners, daarvoor verwijs ik graag naar de trainingen van

    Bureau VIE (http://www.bureauvie.nl)

     

    Resultaat:
    Je hebt je eigen expertise verdiept op gebied van intersectioneel denken, voelen en handelen. Je doorziet en doorvoelt beter je eigen intersectionaliteit, en ook die van de ander. Je hebt nieuwe werkvormen en nieuwe concepten (opgefriste concepten) aan je eigen repertoire toegevoegd en ziet nieuwe mogelijkheden van werken. Je beschikt over een netwerk van mensen met een gemeenschappelijk expertise.

    De vragen waarmee we daarvoor aan de slag gaan zijn bijvoorbeeld:
    Hoe verken, ken en benut ik mijn eigen identiteiten en hoe werkt dit door in relatie tot mijn werk, collega’s, mijn persoonlijke en professionele netwerk en tot mijn achtergrond en de context?. Hoe ontwikkel ik mezelf door de verdieping op te zoeken met collega’s en anderen? Hoe laat ik me inspireren? Waar is volharding nodig om het werkelijke verschil te benutten? Of juist het werkelijke verschil te kunnen maken? Hoe kunnen we de onderlinge contacten, het onderlinge verschil en de opgedane expertise meer en positief benutten in ons werk als trainer, coach, docent en overige beroepen, waar diversiteit een grote rol speelt? Hoe kunnen we als persoon staande blijven in deze tijd van polarisatie populisme en verdeeldheid?


    Werkwijze
    We gaan deze week werken vanuit en met ieders expertise en ieders zijn. Samen lerend onderzoeken, wie ben jij en wie ben ik en hoe verhouden we ons tot elkaar in de overeenkomsten en verschillen? Welke lagen mogen verdiept worden op persoonlijk en professioneel vlak? Werken van binnen naar buiten en van buiten naar binnen, ieder vanuit eigen behoefte en vertalend naar de eigen situatie. Daarvoor gebruiken we o.a. intervisie methodes en reflectie momenten, individueel en in groepjes. We nodigen uit tot experimenten rond jouw vragen, in denken, voelen en handelen, samen uitproberend welke werkvormen, interventies, concepten, leervoorkeuren, etc. (voor jou) werken.


    Dagindeling
    Om hiermee aan de slag te gaan hebben we het volgende dagritme in deze weken:
    · De dag start om 08.00 uur, voor het ontbijt, met een kort reflectie/meditatie sessie afwisselend door mij en mensen uit de groep voorbereid.
    · Ontbijt vanaf 08.30
    · Sessie in de groep 09.30 tot 12.30 uur
    · Pauze met eigen lunch, zwemmen, wandelen, etc.
    · 15.30 tot 16.30 mogelijkheid tot individuele coachingsuren.
    · 16.30 tot 19.30 avond sessie
    En dan om 19.30 diner

    Met mogelijk 1 late avond sessie en een afsluitingsmoment aan het eind van de week met: verhalen, muziek, gedichten, etc., ter wederzijdse inspiratie.

    Naast onze inbreng als trainers, zal zeker ook de inspiratie, kracht, expertise, creativiteit en kwaliteit van deelnemers benut worden.
    In overleg kan een deelnemer of een groepje deelnemers, een experiment doen, iets uitproberen, casuïstiek voorleggen, etc. Individueel werk in of naast de groep behoort ook tot de mogelijkheden.

    · Er is elke dag een groepje dat voor sfeer/ aankleding van de zaal zorg draagt, aansluitend op het dag thema

     

     

     

     


    Achtergrond:
    Het werken met/vanuit diversiteit is al tientallen jaren de praktijk voor veel professionals. Dit heeft al veel expertise, theorie en best practices voortgebracht. Tegelijk raken veel instellingen, bedrijven en het onderwijs er steeds meer van overtuigd dat diversiteit een punt van aandacht is, of liever gezegd een noodzaak is. De ontwikkelde visie, expertise, concepten en inzichten, zeker van (ervarings)deskundigen vanuit de brede diversiteit ofwel intersectionaliteit wordt hierbij niet altijd voldoende benut.
    In deze tijd van meer polarisatie en populisme en de wens tot simpele en snelle ‘oplossingen’, lijkt soms geen ruimte voor de meerzijdige en gelaagde deskundigheid. Vaak wordt hierbij het begrip ‘diversiteit’ weer verengd tot het werken met enkelvoudige identiteiten, doelgroepen. Af en toe wordt de koppeling gemaakt tussen bijvoorbeeld seksuele gerichtheid en levensbeschouwing, maar dan meestal op een onderling conflicterende en stereotype wijze, die geen recht doet aan de werkelijke realiteit van mensen.


    Intersectionaliteit
    De theorie van de intersectionaliteit is voor mij een wezenlijke basis van denken, voelen en handelen, mijn passie. Deze manier van kijken laat zien dat elke diversiteit verbonden en overlappend is aan een breed spectrum van identiteiten, achtergronden, ervaringen en contexten, waarbij machtsverhoudingen, privileges en uitsluitingsmechanismen een belangrijke rol spelen.
    Maar ook deze theorie van intersectioneel werken ondergaat soms een risico van ‘witwassen’, dat kan leiden tot een ‘ach ja we zijn allemaal wel divers’, ‘we hebben toch allemaal hetzelfde belang’, etc. zonder maatschappelijk politieke posities van privileges te erkennen en te onderzoeken op mechanismen van insluiting en uitsluiting.
    De meerdimensionale en meer complexe en soms pijnlijke werkelijkheid verdient het om de juiste ruimte te krijgen en daadwerkelijk ruimte in te nemen.
    Aan de andere kant komt er kritiek met als terminologie een ‘vals concept van Identiteitspolitiek’. Ook hier gaat het weinig erkenning voor de stapeling van identiteiten en de machtsverhoudingen, ‘zwart of wit, we spelen allemaal op hetzelfde veld” schreef een columniste afgelopen augustus. Daarbij uitgaande van enkelvoudige identiteitsgedachte, zonder aandacht voor privileges en vooral zonder aandacht voor de complexiteit, het meervoudige verhaal.

     

    GLOBALE OPZET VAN DE WEEK:
    · Avond aankomst van hele groep met diner.
    · Dag 1 Start einde middag met behulp van de Diversiteit Kaarten kennismaken in de hele groep.
    · Dag 2 Eigen positie innemen / - verkenning in de eigen verhalen, als mens/subject beïnvloed door het intersectionele, de eigen caleidoscoop.
    · Dag 3 Thema HART liefde voor het intersectioneel zijn met bijv. belang van rituelen, maar ook momenten van geluk of pijn, erkennen, kracht en steun zoeken hiervoor.
    · Dag 4 Mogelijkheid voor een prachtige boottocht, bezoek aan Efese of andere activiteit op eigen kosten*.
    · Dag 5 HOOFD, welke concepten werken voor ons en hoe maken we die levend, ervarend. Wat met bevestiging en weerstand, hoe om te gaan met ‘westerse’ concepten, met een wereld die ‘quick fix’ wil, vaak in hokjes en stereotyperingen denkt.
    · Dag 6 HANDEN methodieken uitwisselen, best practices, actie gericht naar het komend jaar, hoe hou ik energie, wat heb ik nodig, wat ga ik doen en met wie, waar, hoe, wanneer?
    · Dag 7 Ochtend voorbereiden op vertrek, afspraken coaching.

    Er is een intakegesprek met elke deelnemer en er is een mogelijkheid tot coaching achteraf, richting het vasthouden van voornemens, plannen, verbinding zoeken, inspiratie houden.

     

    Informatie en opgeven info@bureauvie.nl

     

     

    9 PE punten

     

     

     

     

     

     

     

    DE DIVERSITEIT KAARTEN

     

    N.B. Om werkelijk volgens de verdiepende methodiek van de Diversiteit Kaarten te werken, met de theoretische, Intersectionele basis, neem deel aan de Basistrainingen en vooral de Train de Trainers: 'Methodiek werken met de Diversiteit Kaarten'. zie www.bureauvie.nl

     

     

     

     

    De Diversiteit Kaarten zijn te bestellen via: Bureau VIE. info@bureauvie.nl, deze zijn onderdeel van de training.

    Ook zijn er Engelstalige kaarten beschikbaar bij Bureau VIE.

    De Duitse versie te verkrijgen via: Şeydâ Buurman–Kutsal www.seyda.nl

    De hele methodiek 'De kracht van het Verschil' en het beheer van de Diversiteit Kaarten zijn nu overgdragen aan Bureau VIE.

     

     

    broken image

    Aan het werk met de groep 2022 in de heerlijk Tuin van Emel Pension

     

     

     

     

     

  • broken image

    ENGLISH PAGE

     

    MARTEN BOS

     

    CREATING SPACE FOR STORIES

     

    Trainer, Supervisor, Gestalt - Public Speaker, Moderator, Connector and Writer.

    (Self-employed since 1999)

     

    A main inspiration for me is the theory of intersectionality.

    "How can we use our stories in an Equal and Inclusive way, to support the power of our diversity?"

     

    More and more in my life (private, work, volunteer) i became aware of the differences we get and take for our stories.

    We share our stories in very different ways, in language, gesture, rituals, in food, in the design of the spaces, room, house, garden and certainly also the public space.

    But not every story gets - and takes up the same amount of space.

     

     

    My work, volunteer work, my relationships, my whole life is a colorful collection of stories, stories arise in relation to - and in experiences with family, friends, region of birth, in love, philosofy of life, politics, activism, work and volunteer work, etc.

     

     

    Diversity has been present in abundance and that has confronted me with the difference in space that is given and taken for each story.

    Dominant stories and stories in the margins, a difference in attention and appreciation.

    Diversity, Inclusion and Equity are therefore reflected in every story.

    The inequality between people and stories that are often heard and seen, read, appreciated and stories of people that are not or hardly seen, read, appreciated, acknowledged.

    It has become an important driving force in my work and beyond, to give attention and space to the quality of stories, stories of equality and inclusion, stories of value, unheard and unknown, hidden and stigmatized stories, withheld and overexposed stories.

    who is in charge, what does directing your own story look like, what do you do / can you / do you want to do with it?

     

     

    What I offer:

    TRAINING AND SUPERVISION:

     

    "Working on our multiple story" (2 days training)

    "Working with Diversity cards" (depends on the question)

    "Supervision": learning to learn from our work

     

     

    As a trainer and supervisor I mainly work in groups and for several days.
    The advantage of group work is that multiple experiences come together and we can touch and support each other, challenge each other in recognition of vulnerability and strength.
    Several days, to really start and deepen a process together.

     

    Why I mainly focus on Professionals in coaching, therapy, training, etc.?
    In many diverse roles and with various methodologies and theories, I have really experienced one thing:
    It is mainly about the relationship between supervisor and client.
    How is the relationship shaped in collaboration and how is the situation, the context in which the client finds himself seen, recognized and accepted?
    Then the background, context, identity, position of the care provider are certainly also important, as influencing factor in the here and now relationship.
    This creates the basis for an equal, dialogical relationship, where we work together on the client's situation .
    That may touch!
    That sometimes hits deep!
    That sometimes gets confused!
    That touches what is going on in the world!
    That affects both!
    That sometimes touches excitement!
    That touches on its own, sometimes unexplored, story!
    That affects professional dealing with experience expertise!
    etc. etc.
    That requires maintenance!

    In Gestalt words touching is: 'Working on the Contact Boundary', where it is allowed to touch, if there is sufficient basis, ground in the relationship and with both parties.
    Working there, being there with my clients, there touches and inspires, nourishes me.
    Meeting each other in an equal, dialogical 'subject - subject relationship'.
    "I don't treat patients, I meet people."
    Jan Foudraine
    "Don't make a patient of your client"
    Harm Siemens

    In my view, the professional counselor needs a healthy egoism to be able to say regularly:

    "AND NOW ME TIME!"
    Just as the carpenter, the blacksmith, the glass blower keep their own instruments in order, so the professional supervisor will also have to regularly update, maintain, adjust and make their own instruments fit again.

     

     

    PERSON-ORIENTED TRAINING, these are multi-day training sessions on location in which the story of the professional is central, your strength, vulnerability, energy, fatigue, frustration, success, etc.

    Working in a group with individual attention and with the occasional theoretical excursion. Exercises in and with the group.

    Each participant gets the full attention of the group at least once to work on something.

    A combination of training, supervision and therapy, experimenting and making creative experiential steps to further deepen your story and investigate your background, with known and lesser known patterns.

     

    SUPERVISION is a method that focuses on 'Learning to Learn from the Work'. In this way of working, you as a worker are central. By means of your input and reflecting on your own practices, in a group together with others professionals. Make successes and pitfalls and the uniqueness of your working method visible and more manageable, insightful / improveable. Through a multi-faceted view you sometimes gain insights about yourself and the situation of your client(s).

    These days I focus on people who work as a professional counselor: coach, supervisor, therapist, trainer.

     

     

    “THE POWER OF DIFFERENCES”

    Diversity, Equity, Inclusion, (D.E.I.) and Justice are much more to me than just fashionable words. It is about the importance of sharing stories about us, our lives, experiences.

    It is about awareness of both privilege and power, about how to facilitate space for the real dialogue, for real, sometimes uncomfortable stories, realities, specially for people in marginalized positions.

    It is all about real deep listening and trying to see the world through the eyes of ‘the not me’.

    Where and how do exclusion, stigmatisation, lack of opportunities take place? Where do doors stay closed for people of colour, transgender people, people with less/(un)visible abilities, women, LGBTI+ etc. people, etc.?

    All with the understanding of the intersections of these identities.

     

    Story sharing needs a inclusive, equity space, I provide this by the term: "to install on diversity”.

    We need to avoid: tube view, competition, stigma, get stuck in frozen identity, see others / ourselves as objects. Aand araise awareness about ‘who is in charge of our story’? ‘Who has direction?' 'How are we dealing with the ‘normalities’ in: our rituals, language, attitude, norms, etc’. ‘How exclusive can some of our rituals, language, routines etc. be?’

    For me the combination of Intersectionality, Gestalt and Systemic work is the inspiration for my work. ‘THE METHODOLOGY OF THE DIVERSITY CARDS’

    The methodology of the Diversity Cards is a result of working in the field of diversity for over 40 years as trainer, coach, consultant, activist, volunteer, therapist, etc.

    These 19 cards, 1 empty and 18 represent themes that i came across during my work, these 18 were most mentioned in the way we define ourselves as different and interconnected layers of our identities.

    Gestalt thought me to not just to look at the individual, but work from a relational/contextual (field) perspective.

    This so called 'field', that we are part of, influences us, makes us developping patterns, sometimes even (unhealthy) survival skills, to deal with inclusion and exclusion. We mostly do this unaware, Gestalt focusses on awareness in the here and now.

    The Neo-Liberalism has given us the idea, the introject, that we ourselves are to blame for not being successful, happy, normal, etc.

    The field theory gives a lot of information about our creative adjustments. How we survive from marginalized positions, how we try to fit in, even when this is quite unhealthy.

     

    The cards have an A3 size to work experiential en systemic and are finished in washable laminate.

    Workshops can be offered ‘open enrollment’ or ‘in-company’.

    For information about the cards and workshops: marten@martenbos.nl

     

    Reviews of trainers that have been working with the cards:

    “Would like to tell you a big THANK - cards during the strategic session worked perfectly well!! We went deeply into values, culture and client needs instead of usual empty discussion.”

    “I wanted to let you know that the Diversity Cards worked very well indeed with the group I facilitated; indeed they were the highlight of the six week programme! There were participants from Sudan, Indonesia, Guinea-Bissau, Poland, S. Africa, and Bangladesh; because the cards opened up the possibility for each person to talk about themselves from a position of their own choice, it created a lively and egalitarian atmosphere on the first day, for which I was happy. Also, everyone enjoyed translating the words into their mother tongue!”

     

     

    I am trained in Gestalt on the Nederlandse Stichting Gestalt (NSG) based on Gestalt therapy.

     

    I am certified Supervisor for the LVSC (Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching)

    and the NVAGT / EAGT

    (Nederlands Vlaamse Associatie Gestalt Therapie)/(European Association of Gestalt Therapy) .

     

    I am training and giving supervision for Gestalt institutes in: the Netherlands, Bulgaria, Ukrain, Finland, Poland.

     

     

    My background:Social worker, started in 1978 and been working in this field until 1991.

    My clients were: (young) immigrants, people with physical and/or mental disabilities, people with drugs addiction, juvenile delinquents, etc.)

    From 1991 until 1999 I worked as (senior) trainer at the national refugee organization: VluchtelingenWerk.

    In 1999 I started my own ‘one man company’:

    ‘Marten Bos, The Power of Differences’

    I am working for a variety of companies, organizations, schools, governmental organizations and also for individual clients.

     

    I have done quite some volunteer work:

    Marokkaans WAO komitee, Moroccan, first generation self organisation)

    COC the Dutch LGBTI+ organisation

    'Alle Kleuren Oost' a community building organisation in Amsterdam East

     

    My education:

    Master of Science in Gestalt therapy, Middlesex University England 2007

    Systemic work/ Family constelations 2010

    V.O. Supervision en Consultation Hogeschool van Amsterdam 1992-1993(Registration: supervisor by the LVSB S10760 H, senior supervisor LS1157H, teacher supervisors))

    Bachelor (HBO) Academy Educational and Social Work ‘Jelburg’ te Baarn 1974–1978

     

    If you want to know more, send an email. You can also read some of my blogs to get more information about my way of thinking, feeling, experiencing, acting, motivation, etc.

    Contact:

    marten@martenbos.nl

    0(031)6 21642597

    My blog: martenbos.wordpress.com

  • DE KRACHT VAN HET

    MEERVOUDIGE VERHAAL

     

    ACHTERGROND EN VISIE

    Wat drijft mij, raakt mij, is de basis voor wat ik doe? 

    Verhalen faciliteren, delen, horen, onderzoeken, (her)definiëren,(her)waarderen, etc.

    is een belangijk onderdeel, zo niet de kern van mijn werk.

     

    Ik publiceer hierover, geef hierover lezingen, en de twee onderstaande trainingen.

    'De TWEEDAAGSE' en 'De VERDIEPINGSWEEK' (de laatste i.s.m. Bureau VIE.)

    Workshops, in company en lezingen op aanvraag.

    Belangrijk daarbij is de vraag:

    "WELKE RUIMTE IS ER VOOR WELK VERHAAL?"

    We delen onze verhalen op heel diverse wijze, in verbale- en non verbale taal, in gebaar, rituelen, eten, begroeten, kleding, in het inrichten van de ruimtes, kamer, huis, tuin en zeker ook de openbare ruimte en via media.

    Maar niet elk verhaal heeft, krijgt- en neemt hierbij evenveel ruimte.

     

    Mijn werk, vrijwilligerswerk, mijn relaties, mijn hele leven is een rijke verzameling aan verhalen. Verhalen die zijn ontstaan in relatie tot - en in ervaringen met familie, vrienden, geboorte streek, in liefde, reizen, werk en vrijwilligerswerk, etc.

     

    Diversiteit is daarbij altijd in ruime mate aanwezig geweest en dat heeft mij geconfronteerd met het verschil in ruimte die gegeven en genomen wordt voor elk verhaal.

    Dominante verhalen en verhalen in de marge, een verschil in aandacht en waardering.

     

    De ongelijkheid tussen mensen en de verhalen die veel gehoord en gezien, gelezen, gewaardeerd worden en de verhalen van mensen die niet tot nauwelijks gezien, gelezen, gewaardeerd, erkend worden is groot.

    Een belangijke drijfveer in mijn werk en daarbuiten, is om juist aandacht en ruimte te geven aan verhalen van (on)gelijkwaardigheid en van in- en exclusie. Hoe is de verhouding tussen ongehoorde en onbekende, verstopte en gestigmatiseerde verhalen, de achtergehouden en juist overbelichte verhalen.

    Centrale vraag daarbij is:

    Wie heeft de regie, hoe ziet regie over je eigen verhaal er uit en vooral wat doe je / kun je / wil je daarmee?

    Wat wil je, wat ben je en zeker wat is je behoefte en hoe organiseer je dat in een voor jou gezonde relatie tot de context, het veld waar je onderdeel van bent?

     

     


    Meer over mij:

    Als GESTALTtherapeut, Supervisor, Coach en Trainer breng ik een brede diverse en doorleefde werk/levenservaring, mee. Daarbij mag ik bouwen op een rijke hoeveelheid aan verhalen die mensen onderweg met mij deelden. Mensen die ik ben tegengekomen op mijn levenspad en met wie ik voor korte of langere tijd samen opliep, waarbij ik mocht meekijken in hun wereld, hun werkelijkheid.


    Opgeleid als: Jeugdhulpverlener, (Leer)Supervisor (LVSC), Coach, Gestalt therapeut en Supervisor (NVAGT / EAGT), Systemisch begeleider. 

    Professioneel Begeleider met een Intersectionele visie.

     

    zie hiervoor ook mijn blog: https://martenbos.wordpress.com/2023/06/19/beyond-stereotyping-de-goede-verstaander-heeft-meer-dan-een-half-woord-nodig-the-good-listener-needs-more-than-only-half-a-word/

     

     

     

     

    *UITLEG BOVENSTAANDE GEHANTEERDE BEGRIPPEN

     

     

    SUPERVISIE is een methodiek, waarbij centraal staat 'Leren te Leren van je Werk' . Bij deze manier van werken sta jij als werker centraal. Door middel van jouw inbreng en het reflecteren op eigen casuïstiek, alleen en in een groep samen met anderen, brengt je verder als professional. Het maakt successen en valkuilen en vooral ook de eigenheid (authenticiteit) van jouw werkwijze zichtbaar en beter hanteerbaar, inzichtelijk / verbeterbaar. Door een meerzijdige blik kom je soms tot inzichten over jezelf en de situatie van je client(en).

     

    GESTALT heeft een centrale plek in mijn werkwijze, hierbij staan het Hier en Nu en Contact met Holitisch Veld-Gewaarzijn en de Dialogische relatie voorop.

    We werken in het Hier en Nu. Het hier en nu is de enige plaats waar we een verandering, acceptatie, verwerking kunnen inzetten. Ik benoem het wel als: "het hier en nu is de poort van het daar en toen naar het daar en straks." Acceptateren dat we zijn waar we nu zijn is essentieel, daarbij hebben we soms last van creatieve aanpassingen uit het verleden, ook wel coping mechanismen genoemd.

    Contact is een bewegen in relatie tot de omgeving, de ander. Een voortdurend proces dat we aangaan in diverse vormen, van afwijzen, samensmelten, projecteren, haten, beminnen, etc. Als we ons gewaar zijn van onze manier van contact maken kunnen we positieve en negatieve effecten beschouwen, alternatieven bedenken en vooral experimenten aangaan om te ervaren hoe dat bevalt. Gewaarzijn van het veld, de systemen waar we onderdeel van zijn, geeft ons de kans om te zien wat de wisselwerking is tussen mij en de ander, het andere. Hier zit voor mij een politiek element is en komt mijn passie voor Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid in terug. In wisselwerking met onze omgeving, geschiedenis, positie hebben we patronen opgebouwd, uit zelfbescherming, vanuit buitengesloten of ingesloten (willen) voelen. Vanuit onze geschiedenis en sociaal maatschappelijke posities, zijn aanpassing en verzet soms in ons lijf opgeslagen, soms door generaties, intergenerationeel, heen. In de dialogische relatie is de therapeut als totale persoon, met gewaar-zijn over de eigen achtergrond, identiteit en positie, aanwezig en toont, spiegelt eigen gewaar zijn en bied experimenten aan in een gelijkwaardige en zo veilig mogelijke relatie.

     

    INTERSECTIONALITEIT. Dit gedachtegoed heeft met name vorm gekregen door de inzet van Kimberlé Crenshaw, Amerikaans rechtsgeleerde, burgerrechtenactiviste en hoogleraar aan de UCLA.

    Het gaat er in het kort om dat we allemaal een stapeling van identiteiten zijn, die elkaar beïnvloeden, overlappen, kruisen en ons tot de mens maken wie we zijn, in relatie tot de context. De intersectie tussen al die identiteiten is als een caleidoscoop aan verbindingen. Gloria Wekker bracht deze theorie naar Nederland als het 'kruispuntdenken'. Niet de losse elementen, maar juist die intersectie is de basis van dit gedachtegoed. In die intersectie onderscheiden we maatschappelijke positie van in- of uitgesloten zijn, van privileges en marginalisaties.

    Zoals bijvoorbeeld ook Joris Luyendijk in zijn '7 Vinkjes' aangeeft.

    Diversiteit is dan niet alleen, we zijn allemaal zo verschillend en we hebben ook overeenkomsten, maar juist ook dat er in de stapeling sprake is van het hebben en het ontbreken, ontzeggen en innemen van macht, dominantie, privilege, gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid, etc.

     

    SYSTEMISCH WERK. Vanuit deze methodiek haal ik vooral het ervaren en innemen van posities. Intergenerationeel en/of maatschappelijk, systemisch overgedragen aannames, waar we soms geen weet van hebben. Dergelijke posities en aannames, ordeningen kunnen herkenbaar worden door hiermee fysiek te experimenteren.
    In dit werk is de gestalttheorie, met veldgewaarzijn, voor mij meestal leidend. Daarmee zeg ik dat ik eerder veldtheoretisch werk met inspiratie vanuit het systemisch werk i.p.v. andersom.

     

    PERSOONSGERICHTE TRAINEN betekent voor mij een combinatie van training, supervisie, met soms een therapeutische insteek. Werken met experimenten en creatieve uitstapjes, reflectiemomenten om jouw verhaal verder te verdiepen en te onderzoeken op hun achtergrond, blokkades en mogelijkheden, met aandacht voor bekende en minder bekende patronen.

    Ervaringsgericht leren betekent voor mij ervaren, bewegen, experimenteren, en daarnaast ook aandacht voor het begrijpen, conceptualiseren, reflecteren, dan weer vastpakken en afstand nemen, beschouwen en actief balanceren in het hier en nu.

    Dit gericht op het gezond weer verder te kunnen in de praktijk van alle dag.

     

    Leidende motto's in mijn werk:

     

    "Als ik mijn Ruimte naam en jou je Ruimte laat, hebben we elkaar zoveel mooie Verhalen te Vertellen"

    "De Kracht van het Meervoudige Verhaal"

    “De Kracht van het Verschil”

    "Onderweg steeds op de plaats van bestemming"

    "Hoe je kijkt bepaalt wat je doet en daarmee je handelen .." (naar Y. Stapert)

     

     

     

    Opgedane expertise en ervaring

    Als vrijwilliger: LCGJ, Marokkaans WAO komitee, COC Amsterdam, buurtinitiatief "Alle Kleuren Oost", etc.

     

    In loondienst (1978 - 1999): Slecht Horende Jongeren Organisatie, Begeleid wonen Marokkaanse jongens, Jeugdgevangenis, Maatschappelijk Herstel Drugsverslaafden, Huiskamer Inloop, VluchtelingenWerk.

     

    Daarna als ZZP-er (vanaf 1999): Nyenrode, ING, Politie, Justitie, Gemeente Vervoer Bedrijf, Haagse Hogeschool, Huisartsopleiding, Docent Supervisiekunde/Leersupervisor, Bijlmerbajes, InHolland, De Vrolijkheid, KU Leuven, etc. etc.

     

    Deze ervaringen hebben, naast veel diverse contacten, relaties, vriendschappen in mijn privéleven, geleid tot het ontwikkelen van de methodiek:

    'De Kracht van het Verschil' en de 'Diversiteit Kaarten'.

    Daarnaast schreef ik het boek: 'Coaching en Diversiteit' (2010 / 2012 herziene druk)

    Opleidingen en diverse theorieën gaven me daarbij de nodige ondersteuning,

    waarbij vooral het ervaringsgericht werken en - leren zijn toch echt mijn basis is en blijft.

     

     

    Met betrekking tot D.I.G. (Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid):

    "De Kracht van het Verschil", de Diversiteit Kaarten.

    Dit is nu geheel ondergebracht bij"Bureau VIE. DE KRACHT VAN HET VERSCHIL®"

    Samen met hen faciliteer ik nog wel: 'De Verdiepingsweek' en ben ik via hen op dit gebied in te huren.

    Voor Train de Trainers en de Diversiteit Kaarten: BUREAU VIE "De Kracht van het Verschil®

    info@bureauvie.nl / www.bureauvie.nl

     

    De Engelstalige kaarten, Trainingen en Workshops doe ik nog: marten@martenbos.nl

    Voor de Duitstalige versie, workshops, trainingen: Şeydâ BuurmanKutsal : www.seyda.nl

     

    Voor mijn werk gelden registratie uren en punten NVAGT EN LVSC.

    Ik ben geregistreerd bij:

    Nederlands Vlaamse Associatie Gestalt / Europese Associatie Gestalt Theorie (Supervisor en Trainer).

    Landelijke Vereniging Supervisie en Coaching (Supervisor, Leersupervisor, Docent supervisiekunde).

     

    Naast mijn eigen aanbod, werk ik freelance voor diverse Supervisie - en Gestaltopleidingen in o.a. Nederland, Bulgarije, Polen, Oekraïne en Finland.

    En ben ik beschikbaar als Dagvoorzitter, Moderator, voor Lezingen, etc.

     

     

  • ZELFZORG

    voor:

    Therapeut /Professioneel begeleider*

    *Therapeuten, Coaches, Trainers, Supervisoren, Docenten, D&I professionals, etc.

    Individuele losse sessies, een dagdeel en/of Meerdaagse persoonsgerichte groepstrainingen.

    Binnenkort meer, info: marten@martenbos.nl

     

    Terecht erkennen professionals, zeker in mensgerichte beroepen, steeds meer het belang van zelfzorg, aandacht voor het eigen verhaal.

    Hoe zet je dat gezond in op een goede, professionele en verantwoorde wijze?

     

    En waar zit het eigen verhaal je soms in de weg?

     

    We kiezen vaak niet voor niets voor dit beroep, en hebben zo ook onze eigen bagage.

    Werken aan zelfzorg betekent aandacht hebben voor het eigen verhaal, achtergronden onderzoeken en zo onze ervaringsdeskundigheid gezond leren/blijven inzetten.

     

    Dit aanbod is vooral gericht op therapeuten, supervisoren, hulpverleners, coaches, trainers, D&I professionals en andere professionals in mensgerichte beroepen.

    "Persoonsgericht werk, met therapeutische elementen, voor professioneel begeleiders".

    Een opzet en werkwijze met elementen vanuit:

    de Gestalt, Supervisie, Systemisch werk en het Intersectionele gedachtegoed.

    (*zie hieronder bij: Achtergrond, Werkwijze en Visie meer uitleg over deze begrippen)

     

     

    De professioneel begeleider heeft in mijn visie een gezond egoïsme nodig om regelmatig te kunnen zeggen:

    "EN NU EVEN IK!"

    Zoals de timmerman, de smid, de glasblazer het eigen instrumentarium op orde houden, zo zal ook de professioneel begeleider het eigen instrumentarium, de eigen persoon, regelmatig moeten bijhouden, onderhouden, bijstellen, weer passend maken.

     

    Het Dialogische uitgangspunt in al mijn werk:

    ‘‘Ik behandel geen patiënten, ik ontmoet mensen.”

    Jan Foudraine

    "Maak geen patiënt van je client"

    Harm Siemens

     

    Dit houdt in: gericht op de totale persoon en diens positie en achtergronden, in relatie tot de gehele situatie, de context.

    D.I.G. (Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid), is daarbij een wezenlijk onderdeel / fundament.

    Waarbij we elkaar ontmoeten in een gelijkwaardige, dialogische 'subject - subject relatie'.

     

    Bij deze inspiratiebronnen: Gestalt, Systemisch werk en Intersectionaliteit, is een gemeenschappelijkheid:

    Het Situationele (de sociaal maatschappelijke, politieke context, 'het veld')

    Het Relationele (de dialoog, subject - subject, intersectionaliteit, 'niemand is een single story')

    De totale Persoon (een holistische aanpak)

     

    Therapeutische aspecten kunnen aan de orde zijn in het werken op een diepere laag. Uiteraard alles afhankelijk van behoefte en het contract.

     

     

    Meer over mijn visie in mijn blogs over reflectie, diversiteit, etc. : www.martenbos.wordpress.com

    Plus, in het boek 'Coaching en Diversiteit' en diverse artikelen, waarvan een aantal hieronder benoemd worden.

     

    “De Kracht van het Verschil”

    Voor mij is dit meer dan een concept, het is een werkelijk geleefd en beleefd inzicht dat mijn leven heeft verrijkt.
    Zowel in mijn werk, vrijwilligerswerk (o.a. Marokkaans WAO Komitee, Alle Kleuren Oost en COC Amsterdam) als in mijn privéleven ben ik diverse mensen, met nog meer verschillende verhalen en ervaringen, tegengekomen. Een geschenk waar ik niet licht over denk. Het heeft me geleerd mee te kijken vanuit andere perspectieven, vanuit diverse sociale - en maatschappelijke posities, vanuit privileges, uitsluiting en stigmatisering.
    “Zoals ik de wereld ervaar is altijd anders dan hoe anderen de wereld ervaren!”
    “Hoe je kijkt bepaalt wat je ziet ....... en is daarmee je denken, voelen, handelen en motivatie!”

    (vrij naar: Yntse Stapert).
    Deze belangrijke levensles staat centraal in mijn werk.
    Het laat ons steeds opnieuw zien hoe verschillend wij mensen zijn in ons voelen, luisteren, denken, handelen, raken en geraakt worden en hoe ‘de wereld’ heel verschillend op ieder van ons reageert.
    Dit beïnvloedt naast het beeld over ‘de ander’ ook zeker in hoge mate ons zelfbeeld.

    Als we de kracht van het verschil niet zien, zeker ook in al de lastigheden, conflicten, oncomfortabele momenten, etc. niet erkennen, niet willen horen, niet willen voelen, missen we een fundamentele energie, een bron die mensen in hun energie zet of juist hun energie ontneemt.

    "HOE JE KIJKT BEPAALT WAT JE ZIET ....."

    Yntse Stapert

     

     

     

    "We dont see the world as it is, we see it

    as we are"

    Anais Nin

    REFLECTION IN ACTION

    REFLECTIE IS WERK

    zie hierover ook mijn blogs martenbos.wordpress.com

    HOE JE KIJKT, VOELT, RAAKT ....

    Ynse Stapert

  • PUBLICATIES

    Blogs: https://martenbos.wordpress.com/

    Boek Coaching en Diversiteit

    https://www.bsl.nl/shop/coaching-en-diversiteit-9789036803007

    Diversiteit in de Samenleving

    https://www.vangorcum.nl/zoeken/100-332_Diversiteit-in-de-samenleving

    Diverse hoofdstukken voor boeken op gebied van Diversiteit en Inclusie, Supervisie en Gestalt.

    Titel toevoegen

    https://www.professioneelbegeleiden.nl/public/files/ANSE-2021-02-99.pdf

  • The Danger of a Single Story

    Our lives, our cultures, are composed of many overlapping stories. Novelist Chimamanda Adichie tells the story of how she found her authentic cultural voice -- and warns that if we hear only a single story about another person or country, we risk a critical misunderstanding.

  • Nederland, Friesland